Portretfotografie
Of ik een verhalend portret van haar wilde schieten. Natuurlijk. Dat is precies waar mijn hart en kracht ligt. Bij coach Kim Reijntjes wist ik al snel; deze vrouw ziet veel. Heel veel. En dat geeft ze je op heel heldere manier terug.
Natuurlijk kan ik een mooi portret schieten. Maar wat heb je aan ‘mooi’? Precies. Daarmee vertel je niet zo veel. Ik hou van de VERHALEN die mensen en bedrijven bij zich dragen. (En vooral van de verhalen die ónder die verhalen liggen.) Deze boven tafel krijgen en vertalen naar een goed visueel beeld. Daar ligt mijn hart. Daar ligt mijn kracht.
Een van mijn opdrachtgevers, Pieter Dekker, is audiovisueel architect. Twee middagen hebben we pratend doorgebracht. Zalig. Laagje voor laagje werd me duidelijk dat Pieter over een heel palet aan kwaliteiten beschikt. En een van die kwaliteiten komt overeen met die van een goed dirigent. Want met een luisterend oor en gevoel voor harmonie brengt Pieter de verschillende belangen van zijn opdrachtgevers bij elkaar. Hij is in staat om al die uiteenlopende meningen, die in alle toonhoogtes over tafel gaan, tot een mooie compositie te maken.
Voor elke kwaliteit van Pieter heb ik een apart portret gemaakt. (Dirigent / Schaker / Helikopterpiloot / Kers-op-de-taart-legger)
Bij portretfotografie besteed ik veel aandacht aan de keuze van de omgeving, omdat dit veel zegt over de geportretteerde. Lisette Geel vroeg me haar te portretteren. Lisette is zowel intuïtief als analytisch en doorziet de dingen snel. Voor haar portret koos ik dan ook een omgeving met deze elementen; GLAS (haar helderheid), NATUUR (intuïtie) en strakke ARCHITECTUUR (analytische vermogen, structuur). Natuurlijk is dit voor een kijker niet letterlijk uit de foto te halen. Maar zo geef ik d.m.v. de omgeving toch de juiste sfeer mee aan een portret.
Verzekeringsexperts kun je natuurlijk portretteren in pak, achter hun bureau. Bezoek een paar willekeurige sites van verzekeringsagenten en je ziet eigenlijk overal dezelfde portretfotografie. RRI verzekeringen benadert het verzekeringsvak echt als een ambacht. Maatwerk. Vandaar deze serie van 5 portretten die dit gevoel laten zien.
Fotograferen op feestjes. Wat een feest. Liefst fotografeer ik op grote afstand. Om zo ongezien net die momenten te vangen die ik anders niet te zien zou hebben gekregen.
Een portretfoto hoeft voor mij niet te imponeren. Liever een oprecht portret. Iets dat aan de werkelijkheid raakt. De shoots zijn vaak korte, mooie ontmoetingen.